Tuesday, May 10, 2011

Hematology!!

darah! darah! darah!!!!

Hai kawan2! Minggu ni aku ditugaskan ke bahagian hematology. Seronok? yup seronok tapi sama macam blood bank, kalau xde sample memang la bosan hehe..siap borak2 & kaco kakak2 lab huhu bertambah bermaharajalela bila "boss" xde hahahaahahha..kat sini aku wat Full Blood Count, Erythrocyte Sendimentation Rate, APTT, PTT, Full Blood Picture and many more. Banyak? huhu biase je..seronok handle mesin sepanjang kat sini..insyaAllah minggu depan aku akan ditugaskan ke bahagian Histology yang terletak disebelah bahagian hematology hehe..senang cakap kakak2 kat lab ni memang sempoi do..siap aku tergelak2 bila dorang wat lawak sengal..yang paling xbleh blah, aku dengan Su selalu je balik awal daripada kakak2 kat sini hehe jangan salah sangka, kitorang balik pun sebab dorang yang suruh ye..oh ari ni ade blood donation kat Hospital Putrajaya ni, maka aku mengambil kesempatan untuk mendermakan darahku yang sedia banyak ni hahaha..ade gak hearing test & aku dapat keputusan yang ok maka aku x pekak ye kengkawan?! ari ni je banyak benda yang aku dah belajo..okla len kali aku update lagi (^-^)

6 comments:

{she-who-must-not-be-named} said...

oh jeles dengar pengalaman korang..amat jeles sekali.. T__T

Norlyana Nasrin said...

@{she-who-must-not-be-named} bersabar la wahai datin k...praktikal elok2 na kat UIA 2..

perindu_خلافة said...

rizQan siap buat FBC, LFT, RP dengan darah sendiri.. sbb 2nd week ni agak bosan duduk kat urinalysis x dapat layan kerenah doctor n patient macam kat CRA, huhu

lagi pun ada kebaikan jugak, sbb bila dapat tgk result sendiri baru tahu rasa bersyukur sbb kita normal berbanding yang lain2, ^_^

Norlyana Nasrin said...

@perindu_خلافة waa bestnye~ ktrg kt HPJ ni x menang tangan layan sample..lagipun x knl la mana2 nurse nak mintak buatkan phlebotomy huhu..

huhu bagus2 (^_^)

perindu_خلافة said...

oh kami minxkan akak MLT je.. expert gila dorang coz b4 ni phlebotomy dilakukan oleh MLT kat Lab HKJ ni, tp disebabkan x menang tangan layan sampel jadi satu unit khas dibukak kat luar dr makmal utk urusan pengambilan darah..

pape pun, ni lah fisrt time darah rizQan di ambik tanpa rasa sakit langsung~ smooth je keje dorang ^_^

Norlyana Nasrin said...

@perindu_خلافة oh begitu~kalau kat cni nurse je yang amik2 darah ni huhu...
xpe darah kte dah diambil untuk diderma 10/5/2011 ari 2...

There was an error in this gadget