Saturday, April 20, 2013

Kisah Disuatu Petang Semalam


Macam biasa disebabkan aku kerja aku bermula dari 9 hingga 6.30 petang, aku agak terkejar2 untuk balik ke rumah cepat..agak2 la naik komuter dari KL Sentral ke Rawang mengambil masa dalam 45-50 minit jadi aku agak terkejar-kejar dalam menunaikan solat Maghrib dirumah.

Petang semalam, aku menunggu train seperti biasa. Peluh masih merembes keluar dek marathon dan kepanasan di platform 4. Aku berdiri dibelakang garisan kuning seperti mana yang disarankan oleh pihak KTMB..yelah aku pun tak nak mati awal sebab kena langgar dengan komuter..suasana di platform agak lengang dan kufikir aku sudah terlepas train awal..dengan keluhan berat aku beratur di garisan yang disediakan..

Agak lama aku berdiri disitu..yelah dah nama pun beratur kan? Tiba-tiba aku terdengar pengumuman yang dinanti-nantikan, "Tren ke..Rawang..akan tiba dalam masa 5 minit lagi.." hatiku melonjak gembira namun perasaan itu tidak lama..entah dari mana datang manusia berkerumun ke depan tanpa mempedulikan orang lain yang dah lama beratur..aku yang geram menahan sabar dan menegur dengan baik.

"Excuse me. Can you please Q?"
dengan muka yang berlagak perempuan itu menjawab "Am I disturbing your Q?"
"Yes. Can't you see that I'm standing here for quite a while? Can you please Q?" ulang aku dengan nada yang berdiplomasi.
"Am I disturbing your Q? What is your problem?!" marah perempuan itu dengan muka tak puas hati.
.eh eh? aku ke dia yang patut marah sekarang? "The thing is, you should Q!" marah aku pula.
"What is your problem?! Am I disturbing your Q now? The door is going to be opened anywhere so what is your problem!" bentak perempuan itu lagi..aku beristighfar didalam hati..menenangkan hati yang makin panas menggelegak..
"The thing is, it won't be comfortable when people keep barging in to the door! That's why we must Q!" syarah aku lagi..
dan dia masih mengulang "Am I disturbing your Q?" berulang kali sampai nak je kau tanya itu je  ke point ko?
akhirnya aku dengan malas menjawab "Fine then" lalu terpandang kawanku yang sibuk memerhatiku dibelakang..aku hanya tersenyum dan menegurnya..
"Weird!" marah perempuan itu kepadaku..pulak! Aku yang geram membalas.
."Hmm what is that word huh..oh yeah barbarian!" Yeah aku menyatakan dia perempuan Barbarian yang tak ada sivik dan berlagak sombong..

Apabila pintu tren terbuka aku lihat seorang makcik Cina berebut nak masuk tren yang padahal isi didalamnya masih belum keluar sepenuhnya..dari hujung mata aku perhatikan perempuan Barbarian itu..dia masuk sebelum sempat habis orang keluar dari tren..memang sah tak ada sivik! Aku mengambil tempat bersebelahan dengan kawanku..kami sempat juga berborak pasal perempuan tak ada sivik itu tadi..aku sempat juga mengerling kearahnya..memang tak payah nak berebut sebenarnya sebab tren tu masih banyak tempat duduk. Penat kerja + penat memikirkan kerenah manusia yang sudah salah sendiri masih nak menegakkan benang yang dah basah lenjun..apa kes? hmm kecewa juga dengan perangai manusia yang dah makin x ada adab dan bila ditegur dengan cara baik diajak pula bergaduh..tak apalah aku doakan dia sedar salahnya sendiri..

Aku rasa panjang juga update aku kali ni..till we meet again k? Oh silalah lawat blog novel akak~ Kisah Kita & Isteriku Ratu Ais

No comments:

There was an error in this gadget