Saturday, January 25, 2014

Bro, I feel you...



Bromance..macam mana nak translate dalam Bahasa Melayu pun aku tak tahu. Istilah ini digunakan secara meluas di Barat menggambarkan betapa rapatnya persahabatan aka ukhuwah sesama kaum lelaki tapi bukan tahap gay ye! Kalau perempuan pula macam mana ek? Entah....Sismance kah? Ahahaha buruk benor bunyinya~ Kalau persahabatan antara lelaki dan perempuan pula macam mana? Bro-Sismance? Kyahaha~


Aku kira terlibat jugalah dengan bromance ni dengan sahabat aku dari sekolah menengah..tu la aku sebenarnya tak faham juga bila ada yang mengatakan yang lelaki dan perempuan tak boleh nak jadi kawan baik sebab nanti mesti ada perasaang-perasaang yang timbul...zaman perasaang-perasaang tak tentu hala aku rasa dah lama berlalu kot bagi kami sebab sahabat aku ni insyaAllah bulan April ini bakal naik pelamin dengan pasangan pilihan hati jejakanya ahai~ Hehehe...gediks je ayat aku ni kan?

So sahabat aku ni jenis memang akan kongsi masalah dengan aku bila dia betul-betul serabut..tak apa aku tak kisah dan ada hikahnya aku ambil Basic Counseling dulu hehehe~ dia kalau serabut memang tak boleh soroklah..nampak jelas di wajah ehey~

Apa yang kawan aku kongsikan adalah tekanan pihak lelaki bila nak-nak majlis kahwin..huhu aku ingatkan perempuan je yang macam ada tekanan bila nak kahwin ghope-ghopenya lelaki pun ada gak..okey maka aku dengar dengan khusyuk + tawadduknya...

Diriwayatkan di malam ketika mamaku sibuk melayan drama dan sahabatku bercerita sambil baiki laptop aku dan adik aku (kerja dia memang baiki laptop kitorang jela kalau setiap kali berkunjung huhuhu..)...alkisahnya kawanku pening memikirkan tentang persediaan nak kahwin dan dia menasihati aku supaya nanti bila nak kahwin jangan dok terlalu bertanya dengan pihak lelaki bila nak settle segala duit yang perlu..bagilah ruang untuk pihak lelaki untuk bernafas sama...itu je pun..saje je buat gempak..cuma secara keseluruhannya kita perlu relevant dan fikirkan juga tentang situasi pihak yang lagi satu sebelum nak meminta apa-apa..alhamdulillah sahabatku dikurniakan seorang yang memahami dan turut boleh membantu..kalau tak mahu gantung diri (ini dia yang cakap..tanjat gegerl!! ahahaha ayat sapa la).

Kekadang perempuan ni tak minta lebih tapi keluarga yang nak macam-macam..haa yang ni pun haru juga..nak pelamin, kenduri dan hiasan yang grand-grand padahal tak check pun poket bakal menantu..kalau depa dok sponsor semua biaq pi la kan? tapi ikutkan Islam ni agama yang memudahkan jadi kenapa yang serabutkan kepala? Buat aja seringkas yang boleh dan kalau nak lebih berkat, duit yang nak buat kenduri grand tu sedekahkan kepada yang memerlukan..bukankah lebih baik dan insyaAllah perkahwinan itu akan lebih diberkati..

Dengar je aku dah siap warning mama aku, kenduri aku nanti biar aku seorang je yang nak pening kepala..tak payah nak grand sangat..buat ikut kemampuan dan hantaran pun biar aku yang tetapkan ahahaha tengok aku sudah keluarkan titah..macamlah mama aku heran~kahwin bila pun tak tahu ahaha...

Okeylah dari bromance dok melalut p tang kahwin..hehe tahan jela kepada siapa yang dok baca sampai habis~tahniah!!!

Okey lawat blog novel Kisah Kita & Isteriku Ratu Ais (^-^)v

No comments:

There was an error in this gadget