Saturday, March 15, 2014

Hujan Rahmat~



Masalah air disebabkan cuaca kering sekarang membuatkan ramai yang naik gila dan bertambah gila apabila kehilangan MH370 dicari dengan menggunakan khidmat bomoh lantas menjatuhkan nama Malaysia ke tahap paling tak boleh blah dalam sejarah peradaban dunia. Yehet?!

Alhamdulillah sedang aku menaip ni hujan tengah turun dengan mencurah-curah..angin sejuk yang bisa menenangkan hati yang sedang walang...eeh la tahzan Norlyana Nasrin! InsyaAllah ada hikmah disebalik ujian-ujian yang menimpa. Yakin dengan Allah!

Dahulu ketika zaman keluarga aku menyewa di Kampung Melayu Batu 16, boleh aku katakan yang kami hampir tak ada masalah dengan sumber air kerana air yang digunakan datang dari sumber semulajadi (air bukit) maka memang tak pernah nampak bil air kat rumah aku tu...air disalurkan melalui generator dipasang oleh ayah aku. Seronok, memang seronok dan sejuk gila! Pernah aku tertidur dalam bilik air...serius aku tak tipu!

Didepan rumah aku dulu ada jeram. Sebagai budak perempuan yang hidup dalam kawasan hutan (eh?) aksi terjun jeram itu merupakan aktiviti biasa buat aku tapi...setelah semakin ramai manusia yang duduk di kawasan atas bukit, semakin kotor air jeram dek perbuatan mereka yang menyalurkan air longkang dan buang sampah ke dalam laluan air jeram. Perlahan-lahan aku melihat jeram yang pernah menjadi tempat kesukaanku dicemari dengan sampah dan benda-benda kotor.

Manusia...hahaha makhluqot yang sangat pelik dan bermacam kerenah (cakap macam aku ni sedara-mara Do Min Jun aka alien je..)

"Apahal tak ada air ni! Ni mesti salah XXX tak nak buat empangan!"

"Jerebu lagi! Ni semua salah Indonesia!"

"Pesawat hilang?! Ini semua salah......" dan segala teori konspirasi pun keluar.......

Nampak tak? Bila sesuatu terjadi kita suka menyalahkan orang lain dan kadangkala lupa terus tentang Sang Pencipta yang sememangnya sebaik-baik Perancang? Siapa? Allah S.W.T. Aku pun kadang-kadang jadi macam tu juga dan aku gelarkan saat itu sebagai keadaan luar sedar. Sebab ketika itu lupa Allah...auch rasa sakit pula dada ni tiba-tiba! Bila ditimpa ujian/masalah/dugaan, terus marah dan tak boleh bersabar. Padahal itu tanda kasih sayang Allah kepada kita.

"Ko gila apa tanda kasih sayang macam ni?!"

"Ohorat! Meh sini aku tendang ko sebagai tanda kasih sayang!" =.="

Tanda kasih sayang sebab Allah rindu akan doa dan rintihan kita kepadaNya sebenarnya.

Kita nak macam-macam tapi tak nak usaha dan doa...ini apakah?!

Isu air. Nampak tak sekarang ramai yang mula solat hajat untuk minta Allah turunkan hujan? Sedangkan kawan sekerja aku yang berbangsa India juga menyarankan aku untuk solat hajat sebab dia sendiri tak larat dengan catuan air dikawasan perumahan dia.

Isu jerebu. Sama juga, ramai yang berdoa semoga kualiti udara bertambah baik dengan penurunan hujan. InsyaAllah...dan alhamdulillah Allah turunkan hujan pada hari ini. Mudah-mudahan kualiti udara bertambah baik.

Isu MH370. Boleh kata tak kira bangsa akan tulis 'Pray for MH370' kenapa tidak 'Where is MH370'? Ini kerana mereka sendiri percaya yang hanya kuasa yang diatas sana sahaja yang dapat membantu dalam pencarian pesawat yang hilang itu. Berdoa..berdoa dan terus berdoa. Tadi ada pengumuman yang mengatakan ada kemungkinan pesawat itu dirampas jadi kita harus banyakkan berdoa supaya mereka semua berada dalam keadaan yang selamat.

Solat dan doa..menunjukkan manusia yang kini cenderung kembali kepada Sang Pencipta setelah berusaha. Satu perkara yang positif bagi aku.

Setakat rintihan dan amarah tanpa usaha sememangnya tak akan mendatangkan apa-apa.

"Panggil bomoh itu kan satu usaha? Sekurang-kurangnya dia nak tolong cari dari ko yang asyik nak komen je!"

Hmmph usaha ini ada dalam pelbagai medium/cara. Kalau guna cara syirik/sihir yang terang-terang menduakan Allah anda rasa bagaimana pula? Astaghfirullahalazim..

Post yang ditulis setelah berfikir..hmm mungkin ada yang nak menambah atau membetulkan aku. Okey boleh je aku tak kisah. Sama-sama kita doakan yang baik-baik sahaja. (^-^)

2 comments:

Suha Fasihah said...

untunglah kalau sedara-mara do min joon...
ttbe teringt running man episod you who come from Running star...

hmmmm

sekarang macam2 spekulasi timbul sejak kehilangan MH370... hanya mampu doa yang terbaik... dan pasal bomoh tu mmg sgt memalukan... my colleague that is an Indian from India laughed when he read the news and I told him that is not Islamic teaching... adeyhh

#PrayForMH370

Norlyana Nasrin said...

@Suha Fasihah
haha best woo~

tu la..bnd yg kte xtau baik diamkan dan berdoa supaya keselamatan penumpang dan krew selamat..dari buat benda mengarut dan merosakkan imej negara + syirik...hadui

There was an error in this gadget